14 April 2010

~Kadang-kadang kita Lupa.....~

Assalammualaikum....
Hmmm....lama betul aku tak masuk blog n melawat blog kawan2.....minggu lepas internet aku ade problem makanya tak dapatlah aku nak berskodeng mcm biasa...tapi masuk2 kije hari ini dahhh ok laknyerrr....sokerrr....mau taknyerr...kalau tak,,, sure aku mengantokk gilerrrr....
Macam2 yang berlaku dalam bulan ini...antaranya hubby aku yg sudah kehilangan bonda terchinta utk selamanya pada awal 1.00 pg 12 /4 baru ni......al-fatihah.....sangt sedih sebab aku rase mcm aku ni belum sempurna utk jadi menantu yg baik bagi dia...dan yg paling buat aku rase kehilangan dia adalah sebab arwah selalu jd kawan borak aku bila aku datang ,tdo rumah mertua aku ni....ain plak baru nak pandai sebut n panggil nyaie..gelaran utk arwah MIL aku ni...skang aku rase rumah MIl aku mcm sunyi sangt2......kosong jerrr,yg ade pun cuma FIL aku dan akak ipar aku sekeluarga....dah mcm org asing jerr aku rase bila datang......Hmm..perasaan hubby aku sure sgt sedih pasal dia lah anak yg paling rapat sekali dgn arwah berbanding dgn anak2 yang lain....
Namun kami redha...Semoga Rohya dicucuri rahmat dan berada dalam golongan kaum muslimin dan muslimat...Ya Allah kau letakkanlah dirinya bersama dgn org yg kau terima dan diberi kebahagian dan kesejahteraan di sisimu..kerana Engkaulah yg lebih Maha Mengasihi dan Menyanyanginya berbanding kami...bagi aku arwah pergi dgn mudah sekali walau dia sakit menahan sakarattulmaut yg datang...aku terkilan sebab aku tak de waktu tu....aku terkilan sebab aku tak tunggu dia sedangkan seharian aku disisinya...bila waktu nazak aku tak de disisinya...walau aku hanya sekadar menantu...tapi aku sgt rapat dengan arwah sewaktu hayatnya..Allah Maha mengetahui....semoga segala luka dihatinya yg tercalar dek sikap anak2 nya serta keluarga ,serta kesabarannya dalam menerima segala kelukaan saban waktu...kau balas dgn kebahagiaan di sisimu Ya Allah....
Aku ingin imbas kembali waktu2 terakhir aku bersama arwah....bukan utk apa,sekadar meluahkan perasaan hati aku yg sebenarnya waktu ini....betapa aku sebak dgn nasib ibu mertuaku...betapa aku rase sgt terkilan kerana tak jadi menantu yg baik utknya selama hampir 4 tahun aku hidup dalam keluarga ini."Maafkan ila mak....."namun yg pasti jauh dlm hati kecil aku ni aku sgt terluka dgn sikap anak2nya sendiri . Sedangkan aku org luar sudah terluka ,apatah lagi dgn arwah....arwah selalu bercerita tentang susah payah jerihnya dia membesarkan anak2,,tak cukup itu ,,bele dan jaga cucu2nya juga . Dengan harapan tentunya utk kebahagian dan kesenagan anak2.....namun entah dimana silapnya,atau mungkin Allah memilihnya utk menjadi Hambanya yg maha hebat...semua anak2 seolah acuh tak acuh dengannya...mengalir air mata aku bila aku kenangkan ...pernah bila aku bertandang kesana,arwah terbiar terbaring lesu dikatilnya sendirian...arwah tak pernah susahkan sesiapa sebolehnya dia nak buat semua bende sendiri walau dia dalam keadaan uzur...dimanakah anak2nya tika itu??? aku sendiri tak tahu dimanakah perasaan dan tanggungjawab anak2 nya waktu si ibu terlantar sendirian...anak perempuan sendiri yg duduk sebumbung pun seolah benci dgn ibu sendiri....mertuaku terbiar sendirian...sedangkan mereka bersuka hati melihat tv sambil bersenang lenang makan berseronok... biarlah org nak ckp ape andai ade yg terbaca posting aku kali ni...nak kate aku mengata sedare mare sendiri..biarlah....namun hakikatnya....inilah rupa anak2 era zaman globalisasi yg dikatakan zaman kemajuan.....membuang,menyisihkan ibu dan ayah yg sudah tak berupaya dan entah2 ade yg terdetik dlm hati masing2.....menyusahkan mereka sahaja ,satu kerja pun tak boleh nak buat.... Ya Allah ...moga kau kurniakanlah kepada aku anak2 yg soleh solehah kelak.....moga2 kita2 semua bukan termasuk dikalangan anak2 yg seperti itu...selagi ade mak ayah termasuk mertua....hormatilah mereka,layanlah mereka dgn sebaik mungkin....dengan pehuh ikhlas dan kasih sayang....InsyaAllah Allah akn beri kemudahan hidup utk kita dunia akhirat...
Sabtu-10/4 jam 5.00 ptg aku ajak hubby aku p pasar sabtu ingt nak p jenguk arwah tgh buat ape lah petg2 gini...aku beli kan dia rangka ayam,tongkeng ayam lauk yg dia suke dgn kueh....dgn harapan dia akan makan dan buat lauk malam..pasal arwah susah sgt nak makan,dia cuma makan bubur nasi...nasi lembik yg dia selalu masak sendiri....jarang sekali anak dia nak maskkan termasuk aku...memang aku kesal sgt2...sedangkan seharusnya tanggungjawab anak2 dah sebenarnya menguruskan dia... Tapi bila sampai sana,FIL aku terus ckp " mak ko tak sehat tuhh...dari pg tak bangun2....suruh makan pun tak nak..." aku hubby bergegas tengok....arwah terbaring lesu di katilnya sendirian....perlahan aku kejutkan ibu mertuaku...dia sedar dan buka mata...arwah mengadu yg kepalanya pening,tengkok sakit..suami aku urut...arwah cerita pg tadi nak masak nasi tiba2 kepala pitam...langsung tak boleh buat kerja...sedangkan hari khamis dia baru jerr buat check up kat kelinik dan keluar belanja barang2 kat pekan. sempat lagi hubby bawak dtg opis aku siap pelawa aku roti canai....sebak aku,jumaat tu dia sehat boleh basuh bilik air lagikk...Sape sangka Sabtu dia sakit langsung tak bangun...yg buat aku rase terkilan sebab mlm minggu tu aku tak tdo situ.Termasuk hubby aku dia tak tunggu pun mak dia...kami ingt dan fikir dia sakit biasa...sebab arwah memang selalu sakit ,kejap baik kejap sakit...
Ahad 11/4- hari2 terakhir aku bersama arwah....dari pukul 9.30 pagi aku disisinya...keadaan arwah sgt lemah dia banyak pejam mata,dan bercakap pun tak nak....terusterang aku ckp waktu ni tidak ada anak2 lain disisinya melainkan aku dan hubby.Akak ipar aku langsung tak dtg dekat dan jenguk ...mcm tu jugak dgn cucu2nya....bukan jauh pun...satu bumbung...satu rumah.....terpisah oleh sehelai langsir yg menutup ruang rumah..waktu tu aku kejtkan arwah aku pelawa dia utk makan minum...arwah geleng tak nak...aku suruh hubby bawak mak ke kelinik tapi arwah tak nak..dia tak larat..dia mengadu kakinya sebelah kiri sakit...memang betul,aku urut sikittt...dia marah aku ckp sakittt sgt jgn urut kuat2...sedangkan aku urut perlahan sgt....aku suruh hubby aku bawak arwah pg hospital hubby marah aku dia kate aku banyak ckp...dia ckp sape nak jaga mak kat sepital nanti????aku istifar dlm hati.....sebak dgn jawapan suami aku...sedangkan perkara tu jatuh nombor 2...dan sudah sampai masa utk anak2nya berkorban....tapi arwah pun tak nak pg hospital....aku tahu mungkin dlm hatinya terdetik tak nak susahkan anak2 jaga dia kat wad nanti...pasal aku tahu anak2 nya semua sebuk dgn hal yg sengaja disebukkan...walhal bukan sebuk mane pun...cipta alasan sendiri masing2...alasan jauh nak berulang alik...hmm..entahlah...aku ambil keputusan utk diam...setgh hari aku kat situ...arwah tetap sama diam,sambil mengerang menahan sakit....aku sebak tak tahu nak buat ape.....aku sapu mukanya dgn air penawar,perutnya dia kate panas....kakinya...suami aku telifon org yg ubatkan Mil aku, Mil aku tgh berubat cara tradisional sebab dah puas makan ubt kelinik...tu yg bila kita nak bawak kelinik dia dah tak nak...pasal ubt dah banyakk,habis duitt jerr tp tak baik2... orang yg ubat arwah dtg,dia tengokkan...tapi lepas org tu balik..MIl aku mengerang sakit..dia ckp kaki dia sakitt sgt2.....dia nak terkencing tapi tak boleh bangun...yg ade disisinya hanya aku....cepat2 aku ambilkan arwah timba..dia tak boleh bangun ke bilik air...arwah buang air di timba sambil duduk atas katil....aku terharu dalam sakit2 dia cuci sendiri langsung tak susahnkan org...aku salinkan dia kain bersih...dia baring semula....aku pelawa dia minum sambil pujuk minum susu...aku kedapor bancuhkan susu panas,waktu tu anak perempuannya sedang sebuk masak di dapor melayan anak saudara suaminya yg dtg....aku tengok mcm2 dia masak...tp sayang takde pun bubur nasi utk maknyerr...aku tengok risecooker mil aku ade nasi semalam masih hangt...aku hangtkan lagi...Alhamdullilah kat rumah aku ade masak ketupat segere lauk ayam kicap..tu lah yg aku bg arwah..dia sempat jamah nasi jerr 2 ketul..dia kate perut tak laparr...aku pegang badannyerr panas...arwah demam...lepas tu dia mengerang lagikk sakit kakinya..aku suh dia mengucap n banyak2 bersabar ingt Allah...aku tak sampai hati sgt....dan terasa hati sgt dgn akak ipar aku yg langsung tak jengokk mak dia...bila aku tengok dorang,dorang tgh baring tdo..senangnyerr hatiii...sebak aku sendiri...ptg tu aku balik dgn harapan biar anak perempuan dia dekat dan jenguk dia...sebelum balik aku jumpa akak ipar aku aku ckp elok2 suruh dia tengok2kan mak dia...hmm...biarlah aku sendiri yg tahu ape reaksi akak ipar aku mase tuhh...aku tak nak cerita kat sini....biarlah aku pendam sendiri.....hanya Allah yg tahu...dan sebelum aku balik sempat aku bisik dan peluk arwah sambil bisik aku mintak maaf banyak2 pada dia,aku ckp aku nak balik...aku pesan utk dia sabar dan bertahan...nanti kalau berubat tak baik besok kita berubat tmpt lain....dia cuma angguk dan tak buka mata...itulah kali terakhir aku bersamanya dalam hayatnya yg tinggal.....kesalnya aku sebab aku tak stay jerr terus temankan dia....namun aku pasti ape yg terjadi pasti ade kebaikan yg hanya Allah maha tahu...aku redha...sekurang2nya aku sempat salinkan dia kain dan lap2kan badan dia utk kali terakhir....dan sepatutnya...semua itu adalah tugas seorang anak kepada ibu bapanya....
Pesanan aku pada semua....tolonglah amik berat pada ibu ayah kita walau mertua kita...bukan wang ringgit yg mereka harap,tp kasih sayang anak2....telifonlah kalau kita jauh dr mereka....kalau dorang sakit terutamanya yg dah uzur...beware lah...bagilah respon kita...coz bila dia dah pergi..kita akan terase sgt2...dan lepastu cuba kita tanya dlm diri kita sendiri.....sejauhmanakah kita telah memberi mereka bahagia....??? Apakah yg telah kita korbankan utk mereka....?? jawapannya adalah ...walau kita dokong ibu kita keliling kaabah 7x tawaf pun masih tak dpt membalas segala jasa2 mereka....kerana kita tetap berhutang dgn dia sampai bila2....huwaaaaaaaa.....aku tgh emoo :"(

Kasihnya ibu
Membawa ke syurga
Kasihnya saudara
Masa berada

Berkorban raga
Rela binasa
Berkorban nyawa
Tanda kasihnya

Kasihnya ayah
Sanggupkah berpisah
Dan kasih anaknya
Berkorban nyawa

Biar pun jiwa
Akan tersiksa
Ikhlas dan rela
Asal kau bahagia

6 comments:

fazilzura said...

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


menangis aku baca entry ko ni mel .. aduyai , sebak dada aku (even aku stil ado mak ayah .. tp pak ajil dh jdi yatim piatu ).. so aku leh tau jgk cmner perasaan nye..

sume tu pengajaran tuk kite yg masih hidup, ada mak ayah .. so jaga le diorg selagi bley ..
tp kdng2 pe yg berlaku ada petanda, petunjuk yg kdng2 kite sdiri x tau .. myb di zaman mude arwah grg pd anak2.. or myb arwah ada le wat apa2 pd anak2 dia.. yg mungkin bile dh sakit2 gitu , anak2 dia pun x ambik pedulik.. WALLAHUALAM.. sume tu sapa le kite tuk tau kan ... tp sejahat2 mana anak or mak ayah .. sume tu dh di ikat oleh tali silaturahim...

mamashasha said...

syahdu aku....smlm adik aku bgtau mak aku sakit lutut pun aku dah tak keruan rasa cam nk balik perak je nape le diorang ni takmo jaga mak yang sakit ye mel....sorang ibu blh jaga 7-8 anak...tapi 12 anak belum tentu dpt jaga sorang ibu...

shah-ila-ain said...

sedih yerr...aku sebenarnya bukan nak ckp aku nie baik mane...tp yg aku kesal sampai hari ni,,,adalah sikap anak2nyerr...dah lepas tak de baru nak meleleh air mate...nangis sungguh2...waktu dia inginkan belaian anak2,dorang langsung tak kesah..pasal ape aku ckp aku rapat zura...setiap kali aku dtg sana sure dia akn meluahkan perasaan sambil nangis2 kenangkan perangai anak2 dia...bila dia dah tak de baru anak2 dia bercakap mak suke makan itu ini...waktu arwah hidup..ade dorang nak kesah tu semua...Allahuakhbar...mak mertua aku banyak barg kemas ok...aku nak tengok sape yg simpan dan ambil...sebab mase hayatnya dia pernah ckp dgn aku sendiri yg dia tak akan serahkan barang2 kemas dia pada anak2 perempuannya..aku ingt lagii betapa jauh hatinya MIl aku dgn sikap anak2nya...setahu aku sepanjang hidup dia ,dia cerita jerih payah besarkan anak2..tp bila dah besar anak2nyerr masing2 tak ingt..walau segarang mane mak ayah kita...dorang tetap mak ayah kita sendiri...hidup macm roda..ntah esok lusa turn kita plak ... ingt tu jerr lahh...

shah-ila-ain said...

bed> org tua nie memang selalu uzur dan sakit2....dorang nie kalau anak2 balik n lawat jenguk sehatlah dia...kalau dgr sore kite pun sure dorang sonok dahhh...dlm hati mesti ckp ingt gak anak aku sorang nie kat mak dia...hehe...harap kita dapat jd anak yg baik utk mak ayah kita kan..

nasz said...

aku mmg tak leh tahan la bab ibu2 ni.. semoga rohnya ditempatkan di kalangan org beriman...

shah-ila-ain said...

nasz>amin....